Van 8 t/m 11 januari 2019 is choreograaf Arthur Rosenfeld te gast bij Theater Babel Rotterdam.
Een deel van ons inclusieve gezelschap gaat tijdens deze week met Arthur de vloer op om met hem te werken richting een presentatie op vrijdagavond 11 januari om 19:30 uur op de Mathenesserdijk 293.
Naast dat wij altijd mogelijkheden zoeken om ons inclusieve gezelschap kennis te laten maken met andere professionele makers, was Arthur zelf ook zeer geïnteresseerd in het opdoen van ervaring in het werken met een inclusieve groep acteurs. Het sluit wat ons betreft perfect aan bij ons doel om op termijn onze acteurs ook buiten ons eigen gezelschap te laten werken in de kunstsector.
Aan het eind van de week presenteert de groep hun werk en onderzoek van deze week. Je bent van harte welkom om aan te schuiven bij deze presentatie. De toegang is gratis, maar we vragen je wel vooraf te reserveren, dat kan hier.
Gedurende de week van 7 t/m 11 januari kun je op onze blog en social media foto’s en verhalen volgen over deze werkweek!
Wellicht tot vrijdagavond 11 januari, 19:30 uur, Mathenesserdijk 293.
Over Arthur Rosenfeld
De Nederlands-Amerikaanse Arthur Rosenfeld (Philadelphia, 1952) is in de danswereld vooral bekend om zijn subtiele, onmiskenbare humor. Als artistiek leider van zijn eigen gezelschap Meekers lanceerde hij het ‘Danstheater voor alle leeftijden’, voorstellingen voor iedereen toegankelijk maar wel per voorstelling toegespitst op een specifieke leeftijdsgroep. Arthur Rosenfeld volgde begin jaren zeventig verschillende dansopleidingen in New York, waaronder een scholarship bij Joffrey Ballet School. In 1973 vertrok hij naar Duitsland, waar hij acht jaar danste bij Tanztheater Wuppertal van Pina Bausch. Daar liggen zijn artistieke wortels.
Hij maakte zijn eerste jeugdproductie, ‘n Beschadigd sprookje, in 1993. Het werk was niet direct te plaatsen, omdat er geen vergelijkingsmateriaal was. Dat dans zo onderhoudend kon zijn, was een verrassing. Een beschadigd sprookje werd een hit en veroorzaakte een doorbraak die de jeugddans een nieuw gezicht gaf. Rosenfeld kreeg de bijnaam ‘de Woody Allen van de dans’, als choreograaf die ‘entertainment op niveau’ levert. Voor zijn voorstelling Kop eraf kreeg Arthur Rosenfeld in 1997 de Puck-prijs van de kinderjury. Voor het eerst werd een dansvoorstelling gekozen boven alle toneelvoorstellingen. In 1998 kende de Vereniging van Schouwburg- en Concertzaaldirecties (VSCD) Rosenfeld de tweejaarlijkse choreografieprijs toe voor zijn totale oeuvre. (lees meer over Arthur Rosenfeld)
artikel : Arthur Rosenfeld ontvangt Erasmuspenning ( Theaterkrant)
artikel : Arthur Rosenfeld neemt afscheid (Dans Magazine)