Wanneer wil je
naar de voorstelling?
van j. naar jessica

“ZEER PERSOONLIJKE GETUIGENIS VAN
TRANSVROUW IN KRACHTIGE COMMUNITY”
****
Eva van der Weerd, Theaterkrant – lees hier de recensie

 

Klik hier voor een video van Rijnmond TV over de voorstelling

 

 

“Waarom kan ik niet zijn wie ik wil zijn?”

 

Het verhaal van Jessica,
transgender en actrice bij Theater Babel Rotterdam.

 

Zij brengt haar verhaal open en bloot, laat niets onbesproken, toont zich kwetsbaar en gaat geen taboe uit de weg.

 

Haar medespelers laten zich inspireren door haar verhaal.
Ook zij keren zich binnenstebuiten met openhartige, kwetsbare en (on)alledaagse bekentenissen over hun jeugd, over seksualiteit, over wie ze wel en niet willen en kunnen zijn.

 

Een voorstelling met oude en eigentijdse vocale muziek door een koor van 34 acteurs met en zonder beperking, omgeven door spectaculaire 360 graden projecties.

 

Van J. naar Jessica is het eerste in een reeks van vijf portretten uit een inclusieve samenleving.

 

Paul Röttger, directeur-bestuurder van Babel en regisseur van de voorstelling, maakt zich sterk voor alle mensen die door de samenleving worden weggezet. Schrijver Erik-Ward Geerlings en Paul schreven op basis van gesprekken en improvisaties met de acteurs het script.

 

 

 

TV Rijnmond maakte een reportage naar aanleiding van de try-out van ‘Van J. naar Jessica’, waarin Paul en Jessica vertellen over wat de voorstelling voor hen betekent en over het inclusieve werken. In de begeleidende tekst op de website van TV Rijnmond stond te lezen: “Jessica Vos speelt de sterren van de hemel”.

 

 

 

interview Paul Röttger

door Willem Pekelder

 

Op 23 november gaat bij Theater Babel Rotterdam ‘Van J. naar Jessica’ in première. Een unieke voorstelling waarin hoofdrolspeelster Jessica ons deelgenoot maakt van haar overgang van man naar vrouw, een transitie die ze ook in het echte leven doormaakt. Zoals altijd spelen zowel acteurs met als zonder beperking in het stuk mee.

Een interview met regisseur Paul Röttger door Willem Pekelder.

 

Hoe is ‘Van J. naar Jessica’ tot stand gekomen?
“Ruim een jaar geleden meldde zich bij ons een jongeman die toneelspeler wilde worden. Hij nam een aantal lessen en bleek veel talent te hebben. Al vrij snel werd duidelijk dat hij een transitie wenste van man naar vrouw. Waarna het idee ontstond om over dat proces een toneelstuk te maken. Vandaar ‘Van J. naar Jessica’, waarbij die ‘J’ staat voor haar jongensnaam, een verleden dat Jessica definitief achter zich wil laten.”

De transitie van Jessica staat volgens jouw symbool voor meer dan een persoonlijk verhaal. Waarom?
“Zeker, het draait om de vraag: kan je zijn wie je wilt zijn, man, vrouw, hetero, homo, hoog- of laagopgeleid? Die vraag wordt aan alle spelers voorgelegd en roept soms pijnlijke, traumatische verhalen op. Mensen met een beperking kunnen meestal nog minder dan mensen zonder beperking het leven leiden dat ze zouden willen, omdat anderen dat voor hen bepalen. Daarnaast zijn we ook altijd op zoek naar de humor, want die helpt vaak om te overleven. ”

 

De poster van de voorstelling is tamelijk confronterend, zoals bepaalde persoonlijke verhalen dat ook zijn. Dat zou rauwe reacties kunnen oproepen.
“Dat zijn we wel gewend. We spelen al jaren op Rotterdamse scholen, met thema’s als armoede, taal, drugs en seks. Het gebeurt regelmatig dat jongeren zeer negatief reageren op onze acteurs met een beperking. Velen hebben nog nooit ‘zo iemand’ gezien. Mijn opvatting is dat een kunstenaar het publiek moet confronteren met wat men niet kent of zelfs niet wil kennen. Schrijver Erik Ward Geerlings en ik hebben het script ontwikkeld op basis van interviews met de spelers, en die namen bepaald geen blad voor de mond. In een open samenleving kun je, vind ik, én het goede én het pijnlijke uit het leven delen. Bij Theater Babel doen we dat in een veilige, persoonlijke omgeving.”

 

Hoe is het voor Jessica om haar transitie te delen met het publiek?
“Jessica wil dat heel nadrukkelijk, omdat ze denkt andere mensen die een transitie overwegen te kunnen helpen.”

 

Is het een risico om mensen met een beperking ‘open en bloot’ toneel te laten spelen?
“Ik maak al heel mijn leven kwetsbaar theater, ook toen ik nog werkte met alleen acteurs zonder beperking. Ik zie dus weinig verschil. Sterker, mensen met een beperking zijn opener, directer, ze dragen minder ballast en schaamte mee. Ze weten heel goed wat ze wel en niet willen. Ik maak nu vijf jaar inclusief theater, en begin steeds meer moeite te krijgen met mensen zonder beperking.”

 

Je wilt nooit meer werken zonder mensen met een beperking?
“Inderdaad. Deze mensen hebben mij enorm verrijkt. Ze helpen mij te zijn wie ik ben. Door hen ben ik me bewust geworden van mijn eigen beperkingen, zoals mijn problemen met de burgerlijke moraal en de heersende orde. Dankzij hen durf ik meer dan vroeger mijn verzet tegen maatschappelijke ontwikkelingen op de planken te brengen, juist omdat deze acteurs ‘anders’ zijn.”

 

Het ‘andere’ is altijd wel een rode draad geweest in je carrière?
Klopt. Mijn eerste regie bij wat toen nog Rotterdams Centrum voor Theater heette, was ‘De anderen’ over de vervolging van homoseksuelen in de Tweede Wereldoorlog. Ik wil werken aan een samenleving waarin de ander gezien en erkend wordt, of het nu een verslaafde is, een zieke, een oudere, een vluchteling of een transgender. We moeten elkaar leren kennen, dan vallen misplaatste morele opvattingen vanzelf weg. Deze voorstelling is de eerste uit een reeks van vijf waarin ik portretten maak naar aanleiding van een levensverhaal. De komende vijf jaar zal Theater Babel steeds het levensverhaal van een of twee spelers centraal stellen.”

 

Hoe verrijkt het toneelspelen de wereld van acteurs met een beperking?
“We hebben het altijd over de participatiesamenleving, maar wie heeft ooit iemand met een beperking in een orkest of op toneel gezien? Terwijl het juist heel professionele kunstenaars zijn of kunnen worden. Door hun beperking hebben ze meestal een ander zintuig dat beter is ontwikkeld dan bij ons. Slechtzienden bijvoorbeeld kunnen vaak zeer goed horen. Mijn doel is dat er over vijf jaar mensen met een beperking bij Theater Rotterdam spelen of dansen bij Conny Janssen danst. Onze acteurs werden vroeger beziggehouden met dagbesteding, terwijl kunst hun vak is. Gezien worden, applaus halen, dat is hun leven.”

 

Zang en muziek spelen in ‘Van J.naar Jessica’ ook een belangrijke rol. Welke?
“Troost bieden. We laten oude en moderne klassieke muziek en zang horen. We hebben een koor van twintig zangers dat onder meer soli zingt van de middeleeuwse mystica Hildegard van Bingen. Het is mooie, harmonieuze muziek om de harde realiteit op het toneel wat te verzachten, en om het publiek de kans te bieden tot reflectie. ”

 

Ben jij een wereldverbeteraar?
“Eh…ja, dat durf ik wel te zeggen. Ik wil de wereld wat leuker maken, wat mooier en beter. Zodat iedereen kan zijn wie hij of zij is.”

 

praktische informatie

 

2019
zaterdag 9 november 2019 – try-out – uitverkocht
zaterdag 23 november – première – uitverkocht
zaterdag 30 november – uitverkocht – besloten voorstelling
zaterdag 14 december – uitverkocht

2020
zaterdag 8 februari – tickets
zaterdag 15 februari – tickets
zaterdag 22 februari – tickets
zaterdag 14 maart – tickets
zaterdag 4 april – tickets
zaterdag 18 april – tickets
zaterdag 2 mei – tickets
zaterdag 9 mei – tickets

aanvang 17:00 uur

 

data schoolvoorstellingen (besloten)

12, 13 december

6, 7 februari 2020

13, 14 februari

 

aanvang schoolvoorstellingen

13:00 uur

 

tickets

€ 20,- inclusief een vegetarische & biologische maaltijd na afloop van de voorstelling

 

locatievoorstelling

Eendrachtsstraat 81, Rotterdam

 

reserveren
Selecteer bovenaan deze pagina de datum waarop je de voorstelling wilt bezoeken. Met de pijlen links en rechts van de data kunt u door de opties heen scrollen. Of klik naast de datum van je voorkeur op ‘tickets’ om direct te reserveren.

 

 

 

Het inclusieve werk en onderzoek van Babel wordt mede mogelijk gemaakt door: Stichting Doen, de Gemeente Rotterdam, stichting Bevordering van Volkskracht, Lirafonds, stichting Pameijer, het VSB fonds, het NSGK en HandicapNL.

 

Partners van Babel
Continuüm, D66 Rotterdam, De Kringen, Diversiteit in bedrijf, Fontys Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Tilburg, Jong in Arnhem, Lkca, Moois TV, Movisie, Stichting Genderwende, T-Nederland, Trans Magazine, Transgenderinfo.nl, Transgendernetwerk, Transvisie, Vereniging genderdiversiteit.

 

 

voorstelling in beeld

Inclusief theater
Theater Babel Rotterdam is een inclusief theatergezelschap dat werkt met professionele acteurs met en zonder beperking. Jaarlijks spelen we 135 voorstellingen zoals ‘Van J. naar Jessica’, schoolvoorstellingen en theaterateliers.

 

Inclusief theater is theater waarbij niemand wordt uitgesloten. Bij ons maakt het niet uit welke afkomst, geloof, seksualiteit, talenten en beperkingen iemand heeft. Wij vertrekken van de kwaliteiten van ieder mens. Samen met Hogeschool Rotterdam onderzoeken we hoe je dat doet, inclusief theater maken.

 

Educatie

Een inclusieve samenleving bouw je door met elkaar in gesprek te gaan.
Dankzij Stichting Bevordering van Volkskracht ontvangen wij per jaar zo'n 100 klassen in onze theaterateliers waarin de ontmoeting met onze inclusieve spelersgroep centraal staat. Onze inclusieve groep acteurs volgt vrijwel dagelijks trainingen in uiteenlopende disciplines, van dans tot spel en acrobatiek.

 

Internationale samenwerking
In december vindt er een uitwisseling plaats met het Russische Alexandrinski theater in Sint Petersburg. Theater Babel werkt ook samen met partners uit de EU in Ierland, Zweden, Polen, Frankrijk en Engeland met als doel inclusiviteit in het theater op Europees niveau op de kaart te zetten.

 

In november volgt ons gezelschap workshops bij onze partner Teater21 in Polen en in mei spelen wij Piazza della vita in Galway, Culturele Hoofdstad van Europa 2020. Najaar 2020 bezoeken onze Europese partners ons in Rotterdam om workshops te volgen bij Babel.

 

De Kunstavond

Iedere vrijdagavond is onze locatie op de Eendrachtsstraat van 18:00 tot 21:00 uur gratis te bezoeken in het kader van De Kunstavonden in en om de Witte de With. We tonen er wisselende installaties, beeldende kunst van Galerie Atelier Herenplaats en films van het gezelschap. Meer informatie op www.dekunstavond.nl.

 

 

COLOFON/CREDITS                                  


regie 
Paul Röttger
scenario Erik-Ward Geerlings & Paul Röttger

artistieke ondersteuning Raymond Colling
productieleiding Dominique Mol
productiemedewerker Robert Schell

 

vocale leiding Marinka Stam, Sophie Reekers, Mirthe Dokter
techniek
& muziek Pascal Fontijn
camera Corné Bouwmeester
licht & technische ondersteuning C-Project : Vincent Peeters & Robin Berg

kostuums Roelie Westendorp
decorontwerp Gerard Helder 

leerwerkcoaches Imca Bendt, Rick Bouwens, Wilma O’Sullivan

PR & marketing Brecht Hermans, Dominique Mol, Willem Pekelder
financiën & administratie Yara Swaab

productie-assistent Anne Hulst

concept en ontwerp pr campagne Studio Lonne Wennekendonk
fotografie campagnebeeld Carel van Hees, Rene Castelijn
organisatie schoolvoorstellingen Bram Legerstee

 

bar en huishouding Corné Bouwmeester, Hans Breebaart, Yolanda Niël
koken Bram Legerstee
, Klaas Hulst
vrijwilligers Alexander Heester, Erick Eckhardt, Ruud van Huis

 

Spelers
Imca Bendt
Johan Boekhout
Rick Bouwens
Corné Bouwmeester
Raymond Colling
Diana Coolen
Sharoma Dhoen
Erick Eckhardt
Grace Emer
Sijas de Groot
Mitchel Kartowikromo
Bram Legerstee
Fons van de Moosdijk
Patrick Nassy
Milton Oliviera Soares
Pascal Fontijn
Patricia Oskam
Wilma O’Sullivan
Ali Ozdemir
Stijn Quist
Anet Rijkers
Paul Röttger
Jordy Ruhl
Remo Schouten
Maryam Sirani
Elly Soares
Saskia Spierenburg
Marinka Stam
Belinda Tijssen
Jos Tournier
Siete Vermeulen
Jessica Vos
Djen van Zon

Informatie voor de pers

Download de pdf brochure - Van J naar Jessica

Download het Persbericht 'Van J naar Jessica'

Voor vragen, interviews en aanvullende informatie kunt u contact opnemen met : Dominique Mol, dominique@theaterbabelrotterdam.nl, 06-14797337.