Terug naar overzicht

Nieuwe makers: Vincent van den Ouden

 

Wat is je achtergrond als maker?

 

Op de middelbare school moest ik een keer een filmproject doen en kreeg daar een tien voor. Ik had nog nooit ergens een tien voor gehad dus dat was nogal wat. Toch heb ik eerst een zorgopleiding gedaan, om na mijn MBO opleiding voor wat zekerheid te zorgen. Dat heeft me geen windeieren gelegd, omdat men die opleiding ‘social work’ heel erg over de kunstzinnige boeg gooide.

 

Ik heb de filmschool gevolgd in Brussel en ben afgestudeerd begin 2020. Mijn fascinatie voor film zat er als kind al in bij mij. Het neerzetten van een wereld waarin je helemaal opgeslokt kunt worden spreekt me aan. Ook het ‘huwelijk’ tussen de vele verschillende disciplines zoals beeld, geluid, spel. Er zijn zoveel elementen die dan samen komen en waarmee je de aandacht van de kijker kunt sturen.

 

Ik las een essay van Richard Wagner over het ‘Gesamtkunstwerk’, voor mij is dat eigenlijk film. Dat kan op een Spielberg manier en heel dik aangezet, maar ook op Andrej Tarkovski wijze die met hele spaarzame beelden werkt. Als maker heb je heel veel vrijheid en dat spreekt me aan.

 

Waarom heb je ervoor gekozen om bij Babel te werken?

 

Wat ik in het film maken vaak mis is de tijd om echt met spelers samen te werken en te maken. Vaak in film gaat er veel tijd in aller eromheen zitten zoals de techniek. Ik zag de vacature voorbijkomen en doordat ik zowel film als ‘social work’ heb gedaan dacht ik, dat kan ik! De mogelijkheid om samen met een inclusieve groep spelers te werken en te maken sprak me aan. Ik heb ook gezien in Corona tijd hoe schrijnend de situaties van mensen met een beperking kunnen zijn.

 

Ik werkte een tijd in de zorgsector en zag daar een jongen met een beperking die graag een vriendin wilde. Maar de medewerkers deden daar niets mee omdat ze eigenlijk geen zin hadden om hun vingers daaraan te branden. “Vrijgezel zijn is toch ook wel prima?”, zeiden ze tegen hem. Daardoor dacht ik waarom? In bepaalde fases in mijn leven werd er ook voor mij besloten en werd ik in een hokje gestopt.

 

Ik heb ADD en ben hoog sensitief. Ieder mens wil zingeving uit het leven halen en het is frustrerend dat anderen bepalen of je dat wel of niet mag. Daaruit is mijn fascinatie voor het werken met acteurs met een beperking ontstaan.

 

Wat ben je aan het onderzoeken?

 

Ik wordt iedere dag verrast, door de spelers, door mezelf. In mezelf ontdek ik hoe makkelijk ik dingen los kan laten, dat doet me goed. Van nature ben ik een perfectionist en moet het perfect zijn.

 

In dit onderzoek heb ik een nieuwe knop gevonden ; omdat het nog niet af hoeft te zijn.
Ik krijg dus de vrijheid om echt te onderzoeken in alle vrijheid. Dat betekent soms ook met de spelers ervaren hoe fijn het is om het soms ook even niet te weten is.

 

Wanneer is deze zoektocht voor jou geslaagd?

 

Dat weet ik nog niet zeker. Maar Paul had het erover dat je ook als maker moet leren om inclusief te denken. Om mensen te betrekken bij het maakproces en in hun waarde te laten. Maar ook om iets artistieks af te leveren zodat ik ook trouw ben aan mijn eigen visie. Als dat samenkomt is mijn onderzoeksproces geslaagd.

 

Het nieuwe makers project is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van

 

In september is de film te zien tijdens het FIlm by the sea festival in Vlissingen.

Klik hier voor meer informatie.

data Film by the sea (Zeeuws Licht, blok 2)

zondag 10 september

zaterdag 16 september

zondag 17 september

 

locatie :
Cinecity, Vlissingen